شناخت انواع کفش کار

شناخت انواع کفش کار

کفش کار و انواع آن

قبل از اینکه در مورد شناخت انواع کفش کار صحبت کنیم بهتر است بدانیم که کفش کار یکی از موارد تشکیل دهنده لباس کار است. کفش کار دارای یک ویژگی است که از پا در برابر خطرات محافظت می کند. و با توجه به اینکه ایمنی و بهداشت شغلی یکی از موضوعات مهم در سال های اخیر می باشد، این قبیل محصولات تولید و به بازار عرضه می گردند تا از پای کارگران و کارکنانی که در محیط هایی مثل کارگاه، ساختمان، محل ساخت و ساز و کارخانه ها کار می کنند، در برابر آسیب های ناشی از سقوط مواد و اجسام محافظت کنند.

همچنین مثلا مشکلاتی مثل فرو رفتن ناخن را با کفی استیل روی کفی برطرف می کنند. یا  به لطف زیره مناسب آن در مدل های عایق برق، انرژی الکتریکی را به حداقل می رسانند. اصولا کفش کار با توجه به رشته های تجاری و مشاغل گوناگون با ویژگی های متفاوتی تولید می شوند.

در حقیقت کفش کار محصولی برای حفظ سلامت کارکنان در حوزه های کاری سنگین یا پرسنلی است و از این نظر با کفش های مورد استفاده روزانه متفاوت است.‌ لذا با توجه به کاربر مورد نظر، کفش کار بالاتر از استاندارد و خط مشخصی نسبت به سایر محصولات تولید می شود.

به علاوه کفش های کار که بلافاصله پس از تولید برخی تست ها را پشت سر می گذارند، در حین تولید و پس از تولید همچنان مورد بازرسی قرار می گیرند. کفش کارها با توجه به شرایط تمام فصول طراحی می شوند. به عنوان‌ مثال به گونه ای طراحی می شوند که در زمستان در برابر سرما و برف مقاوم بوده و همچنین در تابستان از پا در برابر گرمای شدید محافظت کند. ساختار پنجه کفش نیز با توجه به شاخه های تجاری که در آن مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت است.

برای کسانی که در صنایع سنگین کار می کنند استفاده از کفش های کار با پنجه های فولادی مناسب تر است. برای کاربران در خطوط تجاری سنگین و خطرناک، مدل های آهنی و مدل کفش کار ارتوپدی برای کاربرانی در خطوط تجاری که نیاز به راحتی و سلامت پا یا ایستادن های طولانی مدت دارند مناسب است.

علاوه بر این کفش های کار توسط برندهای سازنده برای جلب سلیقه کاربران با رنگ های مختلف ارائه می شود. بطور کلی کفش کار از سایز ۳۶ تا سایز ۴۵ تولید می شود و این در حالی است که برخی تولید کنندگان سایزهای بزرگی چون ۴۶ و ۴۷ را هم در رده محصولات خود دارند.‌ برندهایی که کفش کار تولید می کنند، سلیقه هر کاربر و همچنین گزینه های رنگی گسترده، الگوها، و مدلها را در نظر می گیرند.

با اینحال انواع کفش های کار را می توان بر اساس جنس ساخت یا شکل و طراحی و همینطور کاربرد و استفاده های آنان در دسته بندی های گوناگون قرار داد که به لحاظ جنس ساخت و شکل و طراحی چون ممکن است بسیار متعدد باشد و در شمار نیاید، از اینرو به لحاظ کاربرد که بسیار رایج است می توان آنها را در ۳ دسته بندی قرار داد که عبارتند از :

 

کفش پرسنلی

این دسته از کفش های کار که با نام کفش پرسنلی، کفش اداری یا کفش سازمانی شناخته می شوند، برای این طراحی شده اند تا علاوه بر ایجاد نوعی اتحاد سازمانی و کسب اعتبار، راحتی پای کارمند اداره و سازمان در طول فعالیت کاری اش در آن اداره یا سازمان را فراهم آورند. اصولا کفش های پرسنلی ساختار طراحی ساده ای بدون یراق های فلزی و بند دارند. با اینحال آنها ایمنی را افزایش می دهند و باعث بهبود عملکرد و بهره وری کارکنان می گردند.

 

کفش ایمنی

اولین مولفه ای که در تولید کفش های ایمنی بدان توجه می شود، مقاومت و ایمنی آن در برابر حوادث و خطرات احتمالی کار است. آنها کفش هایی هستند که معمولا در ساختار طراحی شان از زرهی فولادی یا کامپوزیت در جلو کفش بهره می برند تا بتوانند مقاومتی بالاتر از ۲۰۰ ژول را تحمل کنند. این باعث می شود تا مانع از آسیب های منجر به قطع و ضربه به انگشتان پا به هنگام افتادن قطعات سنگین شود. اصولا کفش ایمنی از شما در برابر خطرات ناشی از سر خوردن، لغزش پا، افتادن و سقوط اشیاء، سوختگی، جریان الکتریکی و… محافظت می کند.

 

کفش صنعتی

کفش های صنعتی نیز از دسته کفش های ایمنی هستند منتها با این تفاوت که کفش های ایمنی دایره وسیعی از کفش ها را شامل می شوند و حتی کفش های دارای ایمنی پایین را هم در بر می گیرند و از آنها در مشاغل گوناگون استفاده می شود. این در صورتی است که از کفش صنعتی صرفا برای فعالیت های صنعتی استفاده می شود و به لحاظ ایمنی نیز در سطح بالایی قرار دارند. مثلا کفش صنعتی با سرپنجه کامپوزیت یا فولادی با زیره TPU یا PU و … از این دست کفش های صنعتی هستند که معمولا طراحی چند لایه دارند و بسیار مقاوم و بادوام هستند.

 

هنگام خرید کفش کار چه ویژگی هایی را باید در نظر گرفت؟

انتخاب صحیح کفش کار که محصول جدایی ناپذیر سلامت و ایمنی شغلی است، هم برای کاربران و هم برای شرکت های بزرگ موضوع مهمی است. در حالی که کفش کار باید متناسب با شاخه کاری انتخاب شود، طیف وسیعی از انواع کفش کار با توجه به ویژگی های کار وجود دارد. هنگام انتخاب کفش کار باید کلاس خطر کاری که قرار است انجام دهید را در نظر بگیرید.

در واقع کفش های مورد استفاده در ایمنی شغلی را می توان آخرین روش برای کاهش مخاطرات کار دانست. مثلا انتخاب کفش های ارتوپدی که عرق نمی کنند و اجازه انتقال میکروارگانیسم ها را نمی دهند، برای کارمندان شرکت های بزرگ در بخش مواد غذایی ترجیح داده می شود یا برای کارهای برقی حتما باید کفش هایی با خاصیت عایق انتخاب شود و مطلقا در آنها هیچ قطعه فلزی وجود نداشته باشد.

هنگام انتخاب کفش کار، یکی دیگر از مسائل ممکن است جنسیت کاربران باشد که در این خصوص می توان از کفش های کار یونیسکس استفاده کرد که هم برای مردان و هم برای زنان قابل استفاده است. علاوه بر این کفش کار باید دارای ویژگی هایی باشد که ضمن حفظ سلامتی کاربران، آسایش آنها را نیز تضمین کند.

 

چگونه از کفش های کار مراقبت کنیم؟

یکی از مواردی که قبل از مراقبت از کفش کار باید به آن توجه کرد این است که کفش باید مطابق با ایمنی کار انتخاب شود. کفش های کار از محصولاتی هستند که به صورت ویژه تولید می شوند و باید به مراقبت از آنها توجه ویژه ای داشته باشید. به همین دلیل هنگام تمیز کفش کار نباید از ابزارهای برش و سوراخ کننده استفاده کنید. ابزارهای تیز و سوراخ کننده به ویژگی محافظتی کفش کار شما آسیب می زند. از اینرو کفش های کار خود را باید با یک پارچه مرطوب تمیز پاک کنید تا احتمال هرگونه آلودگی شیمیایی از بین برود.

علاوه بر این کفش های خود را در فواصل زمانی معین رنگ و جلا دهید. باید مراقب باشید که اجسام سنگین روی آن نگذارید. اجسام سنگین ممکن است به ویژگی محافظ کفش شما آسیب برساند. همچنین برای ماندگاری بالای کفش کار آن را متناسب با فصل انتخاب کنید. همچنین می توانید مطابق با دستورالعمل شستشوی هر کفش کار، آن را بشویید. و اصولا عمر کفش کار ۲ سال است و پس از آن باید تعویض گردد.

کلیدواژه : کفش کار
KaraPosh
ارسال دیدگاه