تاریخچه تی شرت و داستان واقعی آن

تاریخچه تی شرت و داستان آن

آیا درباره تاریخچه تی شرت چیزی می‌دانید؟ تی شرت یکی از لباس‌های پر طرفداری است که امروزه در بین مردان و حتی زنان استفاده زیادی دارد. تی شرت‌ها اغلب در دسته لباس‌های راحت و مقرون‌ به صرفه هستند و در حال حاضر به عنوان یک کالای اساسی در کمد لباس هر خانواده ای پیدا می‌شوند.

اما جالب است بدانید که تی شرت به یک طبقه خاص اجتماعی مربوط نمی‌شود و تمامی طبقات جوامع مختلف در دنیا از این لباس به عنوان یک پوشاک کاربردی استفاده زیادی می‌کنند. با ما همراه باشید تا شما را به گذشته و دنیای جذاب تی شرت ببریم و درباره منشاء این لباس حقایقی را بازگو کنیم. در اینجا قرار است به معرفی تی شرت و نحوه رواج پیدا کردن این نوع لباس نیز صحبت کنیم.

 

تعریف تی شرت

اگرچه شاید این عنوان کمی پیش پا افتاده باشد، اما بد نیست یک تعریف کلی درباره تی شرت داشته باشیم و بعد از آن به تاریخچه تی شرت و داستان اصلی آن بپردازیم. تی شرت از ابتدا به عنوان یک لباس زیر برای مردان استفاده می‌شد.

علت این مسئله هم ظاهر و راحتی این لباس بود. اگر در فرهنگ‌های لغت نام تی شرت را جستجو کنید، متوجه خواهید شد که تی شرت به معنای پیراهن آستین کوتاه بدون یقه است. برخی هم آن را پیراهن آستین کوتاه نخی می‌نامند.

بسیاری از افراد حتی ممکن است تفاوتی بین تی شرت و پیراهن قائل نباشند. برای درک این تفاوت بد نیست مقایسه‌ای بین پیراهن و تی شرت داشته باشیم. پیراهن‌ها به عنوان یک لباس می‌توانند آستینی کوتاه یا بلند داشته باشند. این در حالی است که طبق گفته‌های قبلی تی شرت‌ها لباس‌های آستین کوتاه هستند. حتی اگر هر دو لباس آستین کوتاه داشته باشند، تی شرت‌ها آستین کوتاه‌تری نسبت به پیراهن‌ها خواهند داشت.

 

از نظر جنسی، تی شرت‌ها معمولاً از نخ ساخته می‌شوند. این در حالی است که پیراهن‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی باشند و نخ تنها یکی از موادی است که در ساخت این لباس‌‌ها استفاده می‌شود. از سوی دیگر پیراهن‌ها از نظر رنگ، سبک دوخت، طرح و پارچه‌ ای که برای دوخت آن‌ها استفاده می‌شوند، تنوع بسیار بالای دارند.

این در حالی است که تی شرت‌ها کاملاً بدون الگو و طراحی تولید می‌شوند و تنها از یک سبک خاص پیروی می‌کنند. هرچند که تی شرت‌ها هم از لحاظ طرح و رنگ تنوع بالایی دارند و می‌توانند نیازهای تمامی گروه‌های سنی را برطرف کنند.

 

داستان تی شرت

 

داستان تی شرت

برای رسیدن به تاریخچه تی شرت، بهتر است کمی درباره این لباس آگاهی پیدا کنیم. اگر یک تی شرت را به صورت صاف قرار دهید، به صورت حرف (T) در‌می‌آید. اما آیا هیچ می‌دانستید که اسم این لباس راحتی به دلیل شکل آن، نام گذاری شده است؟

درصد بسیاری از افراد یا این موضوع را نمی‌دانند یا علاقه ای به دانستن آن ندارند. اما اینکه درباره آنچه می‌پوشید حداقل اطلاعات جزئی داشته باشید، نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند روحیه کنجکاوانه شما را به رخ بکشد.

برخی اعتقاد دارند که تی شرت یک پیراهن نخی تک جنسیتی است. اما این روزها شاهد این موضوع هستیم که تی شرت‌ها در رنگ‌های متنوع هم برای آقایان و هم برای بانوان در حال تولید و عرضه هستند. البته کودکان هم از این قاعده مستثنا نیستند. تی شرت در ابتدا توسط بازیگران برجسته هالیوود استفاده و در فیلم‌های گوناگون به تصویر کشیده شد.

بعد از آن استفاده از تی شرت به سرعت در بین زنان بازیگر هم رواج پیدا کند. تی شرت امروزه با فراز و نشیب‌های زیادی که دارد، به یک بک گراند برای طراحان مد و یک لباس جذاب و روزانه برای افراد عادی تبدیل شده است.

 

” کاراپوش پیشنهاد می کند برای آشنای با انواع مدل تی شرت این نوشته را هم مطالعه کنید.”

 

تاریخچه تی شرت

تی شرتی که امروزه می‌بینید، در ابتدا تنها به عنوان یک لباس زیر کارایی داشت که البته تنها توسط گروه مردان استفاده می‌شد. اجازه دهید به ده‌ها سال قبل برگردیم. اگرچه بعضی از افراد تاریخچه تی شرت را مربوط به قرن نوزدهم می‌دانند، اما گفته می‌شود که این لباس در زمان قرون وسطی به عنوان یک پوشش بهداشتی، لایه ای میان بدن و لباس اصلی ایجاد می‌کرد تا به عنوان یک مانع بهداشتی از آلودگی بدن توسط لباس اصلی و محیط بیرون جلوگیری کند.

در تاریخچه تی شرت گفته می‌شود که این لباس اوایل از جنس پنبه یا کتان ساخته می‌شد. ضمن اینکه تی شرت در قرن‌های گذشته از لحاظ ظاهری بیشتر شبیه تکه‌ای پارچه مستطیلی شکلی بود که از دو طرف به هم دوخته شده بود و دم‌های بلند داشت که بین پاها قرار می‌گرفت. در قرن نوزدهم بود که این دم‌ها برداشته شده و ظاهر پیراهن جمع تر از قبل شد تا تناسب بهتری پیدا کند.

بسیاری دیگر هم معتقدند که آغاز استفاده از تی شرت به زمان جنگ جهانی اسپانیا در ایالات متحده باز می‌گردد. جایی که افراد حاضر در نیروی دریایی ایالات متحده می‌توانستند از یک پیراهن سر تا پا و یک تکه زیر یونیفرم‌های خود استفاده کنند. با توجه به تاریخچه تی شرت جالب است که بدانید گفته می‌شود این مدل تی شرت که آغاز استفاده از آن به نیویورک بر می‌گردد، به عنوان اولین تی شرت رسمی و با نام کت و شلوار اتحادیه نامیده می‌شد.

این تی شرت همان‌طور که گفتیم یک لباس یک تکه کامل بود که از جلو با دکمه پوشیده می‌شد. تی شرت اتحادیه از همتای امروزی خود تنگ تر بود. ضمن اینکه یک لباس کامل محسوب می‌شد، زیرا شلوار هم داشت.

 

شروع تغییرات در تی شرت

 

شروع تغییرات در تی شرت

شاید قرن نوزدهم به دلیل اینکه تاریخ آغاز تحول تی شرت بود، به عنوان مبدأ پیدایش و استفاده از این لباس شناخته شده باشد. در این زمان ظاهر تی شرت دستخوش تغییرات و تحولات زیادی شد. در آن زمان فناوری بافندگی باعث شد که ظاهر لباس‌ها متناسب تر و متنوع تر از قبل باشند. تاریخچه تی شرت به سمت و سوهای زیادی کشیده شده است.

برای مثال در جایی گفته می‌شود که ابتدا ملوانان بریتانیایی از این لباس آن هم در رنگ سفید به عنوان تی شرت‌های فلانل سفید برای پوشیدن زیر لباس‌های پشمی خود استفاده می‌کردند. این رسم به سرعت در بین طبقه کارگر بریتانیا در آن زمان پذیرفته شد و مردان در تعطیلات آخر هفته خود از تی شرت به عنوان لباس بیرونی استفاده کردند.

اما اهالی ایالات متحده تاریخچه تی شرت را به اولین استفاده از آن در این کشور مرتبط می‌دانند. بعد از محبوبیت کت و شلوارهای اتحادیه بود که شرکت نساجی و بافندگی (PH Hanes) تصمیم گرفت تا ظاهر لباس را تغییر دهد و چیزی بسازد که مردان بتوانند به جای بستن دکمه‌های لباس، آن را از بالای سر بپوشند.

در سال 1904 بود که این شرکت بافندگی لباس زیری با نام کوپر تولید کرد که البته بعدها با نام لباس جوکی شناخته شد. بعد از آن برای تبلیغ فروش تولید جدید خود نام «لباس زیر لیسانس» را بر آن نهاد. این شرکت برای ترغیب مردم به استفاده از این لباس، ادعا کرد که نسخه جدید تی شرت نسبت به نمونه‌های دارای دکمه ماندگاری بهتری دارد و البته سختی استفاده از لباس‌ زیر اتحادیه را نیز نخواهد داشت.

شاید نقش هالیوود در تاریخچه تی شرت‌ها بسیار پر رنگ باشد، زیرا استفاده از بازیگران این سینما باعث شد که این زیر پیراهن، رسماً به عنوان یک لباس شیک و مستقل تبدیل شود.

 

رواج پیدا کردن تی شرت

 

رواج پیدا کردن تی شرت

یک سال پس از تغییر ظاهر کلی تی شرت توسط شرکت بافندگی نام برده آمریکایی، ملوانان نیروی دریایی این کشور شروع به استفاده از نسل جدید لباس‌های زیر خود موسوم به کوپر کردند. البته به صلاحدید فرماندهان، ملوانان این کشور تنها گاهی اوقات می‌توانستند از این لباس زیر استفاده کنند.

بعد از آن در جنگ جهانی اول بود که استفاده از زیر پیراهن‌ها به ارتش ایالات متحده هم گسترش پیدا کرد و چندین هزار سرباز این کشور از آن در طول فعالیت خود استفاده می‌کردند.

در تاریخچه تی شرت گفته می‌شود که بعد از این دوران، تی شرت وارد صنایع مختلف شد و حتی مادران هم به استفاده از آن‌ برای فرزندان خود ترغیب شدند. زیرا تی شرت‌ها لباس‌های ساده، راحت و ارزان قیمت بودند و تمیز کردن و شستن آن‌ها بسیار راحت بود.

نام این لباس در دهه 1920 به صورت رسمی شناخته شده و در آن زمان به فرهنگ لغت مریام وبستر وارد شد. تقریباً یک دهه بعد بود که مسئولین دانشگاه کارولینای جنوبی از این لباس به عنوان زیر پوش بازیکنان فوتبال خود استفاده کردند.

هرچند در جنگ جهانی دوم استفاده از تیشرت در بین افراد مختلف خصوصاً دانش آموزان رواج زیادی پیدا کرده بود، اما همچنان از این لباس به عنوان یک پوشش بیرونی استفاده نمی‌شد. البته گروه کمتر بهره مند جامعه مانند افراد کشاورز یا معدنچیان تی شرت را به عنوان لباس بیرونی پذیرفته بودند. در پایان جنگ جهانی دوم بود که استفاده از این پیراهن برای پوشش بیرونی در بین سایر طبقات جامعه مانند سربازان نیز رواج پیدا کرد.

 

تی شرت در هالیوود

 

تی شرت در هالیوود

همان‌طور که در درباره تی شرت صحبت می‌کردیم، روی این نکته تأکید داشتیم که هالیوود در رواج استفاده از تی شرت نقش سازنده ای داشت. برای مثال هنرپیشه‌های مختلف هالیوودی مانند مونگو مری، مارلون براندو و جیمز دین از جمله کسانی بودند که در فیلم‌های خود به تبلیغ این پوشش پرداختند و باعث رونق استفاده از آن شدند.

به طور کلی جذابیت تی شرت و ظاهر آن در دهه 1960 توسط خوانندگان و بازیگران هالیوودی مورد توجه قرار گرفت. در دهه 1990 بود که رپرها، ستارگان، مدل‌های پاپ، بازیگران، نویسندگان، موسیقی دانان و به طور کلی طبقه روشنفکر جوامع به استفاده از تی شرت علاقه نشان دادند.

تیشرت‌ها در طول زمان‌های گذشته حتی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. برای مثال برخی نامزدهای انتخاباتی، شعارهای تبلیغاتی خود را روی تیشرت‌ها چاپ می‌کردند و طرفداران آنها، این سری از تی شرت‌ها را در معرض دید عموم قرار می‌دانند.

 

تاریخچه تی شرت در عصر حاضر

امروزه اگر نگاهی به تی شرت‌ها داشته باشیم، متوجه می‌شویم که بیش از هر زمان دیگری شیک و مد روز هستند. اگرچه فرم کلی تیشرت‌ها به یک شکل است، اما بسته به اینکه سلیقه شما چه چیزی باشد و بخواهید چگونه این پیراهن را با سبک استایل شخصی خود مطابقت دهید، نمونه‌های متنوعی در بازار وجود دارد.

با رشد فناوری در کنار استفاده از پارچه‌های باکیفیت تر در تهیه تی شرت، صنعت چاپ، برای به کارگیری روی این سری از لباس‌ها هم گسترش یافت. امروزه روش‌های مدرن چاپی باعث می‌شود که طرح‌های جذاب و شخصی سازی شده بیشتری قابلیت هک شدن روی این پیراهن را داشته باشند. به همین دلیل است که امروزه تمامی طبقات جوامع از تی شرت به عنوان یک سبک پوشش خاص استفاده می‌کنند.

این فرم لباس همچنین به دلیل قدرت خود در انتقال یک پیام خاص از گذشته تا به امروز نه تنها به عنوان یک لباس معمول، بلکه مانند یک ابزار پیام رسان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. از تی شرت‌های سفارشی شده امروزه می‌توان در موارد مختلفی استفاده کرد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف
  • سازمان‌ها
  • تیم‌های ورزشی
  • گروه‌های موسیقی
  • افراد دنبال ‌کننده یک گروه خاص
  • برندها و مارک‌های مختلف

 

مواد سازنده تی شرت‌ها

همان‌طور که گفتیم تی شرت‌ها در گذشته تنها از مواد نخی و پنبه ای ساخته می‌شدند. اما امروزه این کالای پر مصرف، با دوام و همه کاره از مواد مختلفی تهیه می‌شود، به همین دلیل شما می‌توانید طیف گسترده ای از تی شرت‌ها را با قیمت‌های متفاوت پیدا کنید.

امروزه پارچه‌هایی که ترکیبی از سه ماده پنبه، پلی استر و ابریشم مصنوعی هستند، بهترین گزینه برای تهیه تی شرت محسوب می‌شوند. به عبارتی سبکی ابریشم مصنوعی، نرمی پنبه و دوام پلی استر باعث می‌شود یک تعادل مناسب از وزن سبک، راحتی و دوام برای تی شرت ایجاد شود.

 

جمع بندی

تی شرت در ابتدا به عنوان یک لباس زیر پوش توسط مردان، زیر یونیفرم‌های مخصوص کارشان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما از یک زمان به بعد این پیراهن به عنوان ابزاری برای برندسازی و ابراز وجود تبدیل شد. تی شرت امروزه به عنوان یک لباس پر طرفدار و همه پسند در سبک‌ها، طرح‌ها و سایزهای مختلف عرضه می‌شود.

این پیراهن اگرچه طراحی ساده ای دارد اما به دلیل ظاهر و تنوع رنگی خود با هر سلیقه ای مطابقت پیدا می‌کند. چیزی که در این مطلب به بررسی آن پرداختیم این بود که تاریخچه تی شرت چیست و این پیراهن چگونه به وجود آمد. همچنین تکامل آن را در طول سال‌ها بیان کردیم تا هنگام استفاده از این لباس بتوانید گذری بر این تاریخچه جالب آن داشته باشید. نظر شما درباره تی شرت و داستان جالب آن چیست؟ دیدگاه خود برای ما بنویسید.

KaraPosh
ارسال دیدگاه