کلاه و انواع آن

کلاه و انواع مدل آن

کلاه و انواع مدل های آن

قبل از اینکه در مورد کلاه و انواع آن صحبت کنیم بایستی بدانید که این یک واقعیت است که لوازم جانبی همچون کلاه، موضع کل ترکیب و استایل را تغییر می دهند. لذا با یک حرکت می توانید یک ترکیب و استایل معمولی را برای مکان های کاملا متفاوت آماده کنید. اما کلاه صرفا بر ظاهر لباس شما تاثیر نمی گذارد. آنها به اندازه کافی قوی هستند که حتی بر وضعیت بدن شما تاثیر بگذارند. آنقدر که نوع کلاهی که بر سر می گذارید می تواند چیزهای زیادی در مورد شما بگوید. به همین دلیل است که صدها یا حتی هزاران سال است که کلاه ها جایگاه بسیار مهمی در لباس مردان داشته اند.

کلاه های مردانه که از دوران ماقبل تاریخ مورد استفاده قرار می گرفتند و در گذشته به عنوان نمادی از ظرافت و اصالت به شمار می رفتند، در طول سال‌ها تغییر شکل دادند و امروز در انواع مدل های مختلف با طرح و شکل های متنوع تولید می گردند. شکل کنونی امروز انواع کلاه ها نه تنها از آثار گذشته بلکه از فرهنگ عامه نیز تغذیه می کند.

با اینحال کلاه یک عنصر مکمل لباس است. با انتخاب کلاه مناسب، می توانید ظاهری شیک به لباس خود اضافه کنید. یافتن محصولی مناسب با استایل خود در بین مدل های کلاه مردانه با طرح ها، رنگ ها و نقش های مختلف کار سختی نیست. هنگام خرید کلاه می توانید انتخابی متناسب با فصل و استایل خود داشته باشید. برای یافتن کلاهی که شخصیت شما را منعکس کند و در عین حال از سر شما در برابر سرما یا آفتاب‌ محافظت کند. همچنین هنگام خرید کلاه مردانه باید به نکاتی توجه کرد. طراحی محصول، ویژگی های ان، کیفیت مواد و متریال ساخت آن و قیمت از جمله مواردی است که باید قبل از خرید در نظر بگیرید.

 

انواع مدل های کلاه

انواع مدل های کلاه مردانه با عوامل مختلفی تعیین می شوند. آنها با توجه به جنس ساخت و متریال مورد استفاده، مدل طراحی و کاربرد و حتی برند در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. مثلا بر اساس طراحی می توان کلاه ها را در دو دسته بندی کلی کلاه نقابدار و کلاه بدون نقاب قرار داد.

کلاه های نقابدار در قسمت جلوی خود از یک نقاب برخوردار می باشند که کاربردش بیشتر برای محافظت از صورت در مقابل تابش نور خورشید است و حتی برای پنهان کردن چهره هم کاربرد دارد. و کلاه های بدون نقاب که عموما برای فصول سرد کاربرد دارند و از جنس پارچه های گرم و ضخیم تولید می گردند. و اما به لحاظ کاربرد می توان انواع مدل های کلاه را در دو دسته بندی کلاه های تابستانی و کلاه های زمستانی دسته بندی کرد.

کلاه های زمستانی برای گرم نگه داشتن سر در ماه های سرد زمستان تولید شده اند. ویژگی اصلی کلاه زمستانی این است که از پارچه های ضخیم همچون چرم و پشم و… ساخته شده اند یا قسمتی از پشم و خز در داخل آنها وجود دارد. این جنس پارچه ها که بسیار گرم هستند، تضمین می کند که سر در ماه های سرد زمستان گرم نگه داشته شود. با اینحال مدل هایی نیز چون کلاه برت و کلاه بانی هستند که با بافتنی تولید می شوند. بطور کلی غالب هر یک از انواع کلاه ها می توانند با استفاده از جنس پارچه گرم‌تر و ضخیم تر برای فصول سرد استفاده شوند.‌

و اما مدل های کلاه تابستانی که مخصوص استفاده در روزهای گرم هستند. ویژگی اصلی این کلاه ها که نقابدار هستند برای محافظت از سر و صورت در برابر نور خورشید است. آنها معمولا از پارچه هایی ساخته می شوند که سر را اذیت نمی کند، عرق نمی کند و نفس می کشد. از جمله انواع این کلاه ها می توان به کلاه کپ، کلاه جلو تلویزیونی، کلاه آفتابگیر نقابدار، کلاه پشت توری دار، کلاه سطلی و… اشاره کرد. با اینحال اگر بخواهیم انواع مدل های کلاه را بر اساس طرح و مدل آنها معرفی کنیم، برخی از معروفترین و رایج ترین آنها عبارتند از:

 

🧢کلاه کپ

کلاه کپ از معروفترین کلاه های نقابدار است که به آن کلاه بیسبالی هم گفته می شود. این کلاه بسیار مورد علاقه جوانان است و برای ورزش استفاده می شود و همینطور به واسطه وجود نقاب از صورت در مقابل نور خورشید نیز محافظت می کند. این کلاه برای اولین بار توسط تیم بیس‌بال بروکلین آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. این مدل از کلاه ها با بند رگلاژی که در پشت خود دارند برای اندازه سر تنظیم می شوند.

🧢کلاه سطلی

کلاه سطلی بخاطر شکل ظاهری خود که به صورت یک سطل برعکس است به این نام معروف است. این کلاه معمولا مورد استفاده طبیعت گردها یا جهانگردان و توریست ها قرار می گیرد و به لحاظ محافظتی هم از عملکرد بالایی در مقابل نور خورشید برخوردار است.

🧢کلاه برت

کلاه برت که ما ایرانی ها به آن بیشتر کلاه کج می گوییم و به این نام نیز معروف است، یکی از نماد های اصلی کشور فرانسه است و اولین بار از سوی ارتش ویژه این کشور مورد استفاده قرار گرفت. ساختار طراحی این کلاه به گونه ای است ک جذاب و زیبا است و از سوی هنرمندان و حتی دانشجویان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

🧢کلاه فدورا

کلاه فدورا در قسمت بالای خود دارای فرورفتگی هایی است که برای نگهداری آسان آنها طراحی شده است. با اینحال از آنجائیکه این فرورفتگی ها تصویری شیک ایجاد می کنند، به مرور زمان به عنصر اصلی چنین طرح هایی تبدیل شده اند. مدل های کلاه فدورا اغلب توسط افرادی که می خواهند سبک متفاوتی ایجاد کنند، ترجیح داده می شوند. این کلاه که ما ایرانی ها بیشتر آن را با نام کلاه شاپو می شناسیم، برای ست با ترکیب و استایل های کلاسیک بسیار ایده آل هستند و شخصیت های هنرمند و چهره های سینما به این دست از کلاه ها علاقه بسیاری نشان می دهند.

🧢کلاه تریبلی

فرق مهم این کلاه با کلاه فدورا در لبه آنهاست و شباهت زیاد آنها بعضا باعث شده تا برخی افراد این دو کلاه را بعضا یکی فرض کنند. اما وقتی لبه این دو کلاه را به دقت بررسی کنید، تفاوت ۱.۵ سانتی‌متری در لبه آنها وجود دارد که همین نیز باعث شده تا کلاه تریبلی در برابر تابش نور خورشید، محافظت کمتری ایجاد کند. از اینرو این کلاه بیشترین کاربردش در حوزه مد و زیبایی است.

 

جنس پارچه انواع کلاه

انواع مدل های کلاه با استفاده از مواد و متریال های مختلف تولید می شوند. نوع فصلی، برند و طرح کلاه تعیین کننده متریال استفاده شده در آن است. همینطور کیفیت مواد و متریال انواع مدل های کلاه به صورت سالم و بهداشتی بسیار مهم است که این موضوع می طلبد تا در انتخاب کلاه بر اساس جنس ساخت آنها توجه کنید. در کلاه های زمستانی عموما از موادی مانند چرم و پشم استفاده می شود.

دلیل استفاده از این مواد این است که عایق حرارتی هستند. عموما قسمتی از پشم یا خز در داخل کلاه وجود دارد. همچنین مدل هایی با استفاده از چرم مصنوعی یا خز مصنوعی برای کسانی که دوست ندارند از محصولات چرم و پشم طبیعی حیوانی استفاده کنند. در برخی از کلاه های زمستانی نیز می توان از پلی استر استفاده کرد.‌

علاوه بر این مخمل یک ماده پرکاربرد در مدل های کلاه مردانه است که مخصوص فصل زمستان تولید می شود. همینطور استفاده از نمد هم در تولید کلاه های زمستانی مرسوم است. و اما برای کلاه های تابستانی از پارچه هایی استفاده می شود که از قابلیت نفوذ هوا برخوردار هستند و باعث تعریق و سوزش نمی شوند. لذا اصولا از پارچه های سبک و خنکی چون پارچه های نخی پنبه یا کتان و همینطور پلی استر، فلامنت ویسکوز و… استفاده می شود.

کلیدواژه : کلاه نقاب دار
KaraPosh
ارسال دیدگاه