اهمیت استفاده از لباس کار

اهمیت استفاده از لباس کار

لباس کار

قبل از اینکه از اهمیت استفاده از لباس کار صحبت کینم اجاره بدهید تا منظور خود از لباس کار را بیان کنیم و حداقل تعریفی از آن داشته باشیم. اصولا لباس کار به تمام لباس هایی گفته می شود که برای انجام وظیفه در محل کار استفاده می گردد. اعم از هرگونه تجهیزات حفاظت فردی، هرگونه تجهیزات لازم برای پیشگیری از خطرات شغلی یا هر نوع لباسی که توسط کارفرما یا با توافق جمعی مجاب به پوشیدن آن در محل کار هستید.

در ابتدا لباس های کار به دنبال همگن سازی در ظاهر بیرونی کارگران یک شرکت بودند. لذا همه صرفا برای شناسایی شدن در شرکتی که در آن کار می کردند از لباس یکسان استفاده می نمودند. به علاوه مشاغلی هستند که لباس کار آنها بی نیاز از عوامل ایمنی و حفاظتی است. از جمله کارکنان اداری، فروشندگان، پیشخدمت ها و… اما مشاغلی هم هستند که لباس کار باید یک سری از الزامات ایمنی را برآورده کند و استفاده از آن اجباری است. زیرا ایمنی کارگر مستقیما به آن بستگی دارد.

در حقیقت این لباس ها که پوشیدن آنها اجباری است، با توجه به شغل و شرایط کاری به طور ویژه طراحی و تولید می شوند. مهمترین معیار در تولید لباس کار، راحتی است و راحت نبودن در لباس کار باعث سختی کار می شود. زیرا لباس کارهای غیر استاندارد و ناخوشایند، تمرکز را مختل کرده و کار را دشوار می سازند.در نتیجه حوادث شغلی اجتناب ناپذیر می شود.

به همین دلیل لباس های انتخابی باید از کیفیتی برخوردار باشند که با طرح، پارچه، دوخت و تمامی اکسسوری ها، آزادی حرکت در کار را فراهم کنند. لباس کارهایی که برای استفاده در شرایط کاری سخت طراحی شده اند، باید از پارچه های مقاوم در برابر پارگی تولید شوند. در واقع هر رشته کار از ریسک های خاص خود برخوردار است. لذا استفاده از لباس هایی که مطابق با این خطرات تهیه شده باشد، خطرات را به حداقل می رساند.

 

اهمیت لباس کار

لباس کار در برخی از بخش ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا ایمنی لازم کارگران را در انجام کارشان تضمین می کند. همچنین استفاده صحیح از این لباس باعث کاهش خطرات شغلی می شود. اصولا در هر بخش، خطراتی که کارگران در معرض آن قرار دارند باید ارزیابی شوند و لباس فرم متناسب با آن تهیه گردد. زیرا شرکت ها موظف هستند از ایمنی کارکنان خود به هنگام کار اطمینان حاصل کنند.

پوشیدن لباس کار مناسب علاوه بر اینکه وسیله ای برای پیشگیری از حوادث می باشد، برای بهره وری مطلوب است. لباس فرم تضمین کننده بهداشت و نظافت در محل کار است و همچنین می تواند منبعی برای ایجاد انگیزه و همذات پنداری با شرکت باشد.

پوشیدن لباس کار مناسب یکی از بهترین راه ها برای ارتقای ایمنی و امنیت در محیط کار است. با وجود این هنوز بسیاری از شرکت ها و افراد هستند که اهمیت آن را دست کم می گیرند. با اینحال اگرچه برخی از رهبران و مدیران کسب و کارها، سرمایه گذاری برای آن را ضروری می دانند، برخی دیگر آن را ضروری نمی دانند و این یک خطای اساسی مهم است.

زیرا اولین کار تضمین بیشترین ایمنی ممکن برای کارگران شرکت است که در این صورت هیچ غافلگیری وجود نخواهد داشت. از جمله مشاغلی که نیاز به پوشیدن لباس کار دارند اعم از ساخت و ساز، صنعت، انبارها، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، امنیت و… می باشد.

 

پوشیدن لباس کار چه زمانی الزامی است؟

برای کارگرانی که شرکتشان لباس فرم به آنها می دهد و رفتن سر کار بدون آن را تخلف جدی می داند اجباری خواهد بود. علاوه بر اجباری بودن استفاده از آن در این موارد، کارگر باید آن را در شرایط مناسب و تمیز نگه دارد. با اینحال دلایل زیادی وجود دارد که پوشیدن لباس کار الزامی می باشد، این دلایل پوشیدن لباس کار می تواند اعم از مسائل ایمنی، بهداشتی یا صرفا به عنوان یک علامت شناسایی پرسنل و کارگران یک مجموعه و شرکت باشد.

و در مواردی که استفاده از یونیفرم با لباس کار اجباری باشد در قرارداد کار قید می شود و لذا شرکت موظف است لباس فرم مذکور در اختیار کارگران خود قرار دهد و اطمینان حاصل کند که از لباس فرم اندازه خودشان در طول زمان کار استفاده می کنند.

 

انواع لباس کار

امروز با توجه به گستردگی مشاغل و توسعه صنعت نساجی، بیشتر کسب و کارها و مشاغل از لباس مخصوص به خود برخوردار شده اند که می توان لباس کار آنها را بر اساس کاربرد یا طراحی و ساخت در دسته بندی های مختلفی قرار داد.

مثلا انواع لباس کار بر اساس کاربرد را می توان در دسته بندی های لباس کار نسوز یا جوشکاری، لباس کار خدماتی، لباس کار دید در شب یا با دید بالا، لباس کار نقاشی، لباس کار مهندسی، لباس کار محیط های اسیدی یا ضد رادیواکتیو و… قرار داد. اما در یک دسته بندی رایج انواع لباس کار را می توان بر اساس ساختار طراحی اش در دسته بندی های مختلفی قرار داد که عبارتند از:

🦺لباس کار دو تکه

این لباس کار همانطور که از نامش پیداست، از دو تکه لباس ایمنی تشکیل یافته است که می تواند شامل کاپشن و شلوار یا کت و شلوار باشد. لباس کارهای خدمات خودرویی، معدن کارها و… از این دست است.

🦺لباس کار دوبنده

این نوع لباس کار یک شلوار است که دوبندی متصل به آن بر روی شانه ها قرار می گیرد. قطعا در مراجعه به تعویض روغنی ها یا مکانیکی ها با این نوع لباس کارها آشنایی پیدا کرده اید. این لباس کار هرچند ایمنی کمی دارد اما می تواند مانع کثیف شدن لباس های شخصی کارگر شود.

🦺لباس کار یکسره

لباس کار یکسره که بدان لباس کار سرهمی هم می گویند، کاملا بدن را پوشش می دهد و برای مشاغل پرتحرک مناسب است. این لباس در سه نوع دوبنده، خلبانی و سرهمی نسوز تولید می شود.

🦺جلیقه کار

این دست از لباس های کار در دو نوع جلیقه خبرنگاری و جلیقه شبرنگ تولید می شوند. جلیقه خبرنگاری که توسط خبرنگاران استفاده می شود و جلیقه شبرنگ توسط مامورین شهرداری و انتظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

🦺روپوش کار

روپوش ها نیز که از لباس کارهای مورد استفاده در بیمارستان ها و درمانگاه ها هستند. آنها عموما نقش بهداشتی و نظافتی دارند و معمولا در رنگ بندی سفید تولید می شوند.

 

لباس های کار از چه مواد و متریالی ساخته می شوند؟

لباس های کار در انواع مختلف و برای مصارف گوناگون از مواد و متریال های مختلفی تولید می گردند. رایج ترین موادی که لباس کار از آن ساخته می شود، پنبه و پلی استر، پلی آمید، الاستین و اکریلیک است. علاوه بر این پارچه های دیگری که لباس کار از آنها ساخته می شود اعم از نایلون، استایلون، پشم گوسفند، فلانل، کرباس و پلی پروپیلن، ترکیب پنبه و پلی آمید، ترکیب پنبه و پلی استر و… می باشد.

 

قیمت لباس کار

قیمت لباس کار بسیار متفاوت است. ویژگی های پارچه لباس، تکنیک دوخت، اکسسوری های استفاده شده و تعداد تکه های لباس از عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت ها هستند. لذا قیمت ها با توجه به این عوامل متفاوت هستند. همچنین از آنجائیکه عوامل خطر در هر حرفه متفاوت است، ویژگی های لباس های تولید شده نیز متفاوت است. مثلا تفاوت های مهمی در جنس مواد و متریال ساخت روپوش طراحی شده برای آب و هوای سرد و روپوش آلومینیومی طراحی شده برای استفاده در شرایط آتش سوزی، انفجار و تشعشع حرارتی وجود دارد.

KaraPosh
ارسال دیدگاه